Palmer, sandstränder och sköldpaddor

30 Dec

Exotiska stränder vid Martinique. En liten vandring i mangrove träsk. Julgröt ombord Kiet. Julmässa i St Anne och julmiddag. Vi seglar västerut längs med Martiniques olika vikar. Snorkling och dykning tillsammans med stora sköldpaddor. Vi seglar till St Lucia för mindre reparationer och service.

Södra ändan av Martinique bjuder på verkligt exotiska stränder. Vi tog en dingy tur tillsammans med Kiet. Här har man inga problem med att få tiden att gå. Man sitter i skuggan under en palm och när det blir för varmt kastar man sig i havet en stund. 28 grader i vattnet gör att även jag har inga problem med att få mig doppad. Stora dyningar rullade in mot stranden, härligt att bli kastad fram och tillbaka av dessa dyningar och gunga upp och ner.

Martinique

Mangroveträsken var en ny upplevelse, skiljer sig avsevärt mot träsken hemma. Tillsammans med Kiets skeppare vandrade jag runt och betraktade de olika arterna av träd och växter som leden bjöd på.

Fåglar, fiskar, krabbor, här var även ett mycket rikligt djurliv, mycket att ta del av. Vattnet såg inte inbjudande ut, här vill man inte simma. Man vet aldrig vad man kan stöta på i träsket, olika ormar och andra kräk som simmar runt och väntar på att bita allt som rörs.

Julaftons morgon tillbringades ombord Kiet där det bjöds på nykokt gröt. Kiets skeppare hade kokat två stora kastruller med risgrynsgröt så man behövde inte vara blyg vid bordet, bara att äta med hela munnen och njuta av gröten. En mycket fin start på julafton och jag kan lova er, gröten smakade.

Martinique

På julafton samlades vi tre båtar för julaftonsmässa i St Anne. Ardnagee, Kiet och Hestia slöt upp till mässan som gick på franska, däremot kände man till tonerna i sångerna som kören bjöd på.

Julafton avslutades tillsammans med julmiddag i St Anne. Ett julbord var bokat och i samlad tropp gick vi den korta biten från kyrkan till restaurangen. Först serverades en välkomstdrink och lite salta tilltugg. Drinken var vackert dekorerad och där satt vi i shorts i solnedgången på julafton.

Middagen började med en typ av soppa, för att följas av en fisk tartar. Därefter fick man välja mellan fisk och kött. Fisken var grillad tills den var stendöd och torr.

Martinique

Kötträtten var en typ av gris, som antagligen råkat ut i en trafik olycka och man försökt rädda vissa valda delar med mindre bra resultat. Efterrätten var glasskaka med vispgrädde, hela efterrätten hade industri smak. Kort kan man säga att denna julmeny skilde sig kraftigt mot den julmeny som vi är vana med hemma i Finland och definitivt inget man behöver resa hit för.

Kiets skeppshund deltog även hon i julmiddagen. Ardnagees skeppshundar lämnades kvar ombord och vakta skeppet 🙂 Intressant med dessa skeppshundar, ingen skillnad vilken båt man stiger ombord på, så finns de där, hundar, åsnor, grisar osv.

Efter avklarad jul fortsatte vi västerut längs med Martiniques kust. Vi seglade nära diamantklippan och betraktade den i helt annat perspektiv, relaterat mot vad vi såg från utsiktsplatsen. Vi besökte flera vikar och ankrade upp i en stor vik mellan Fort de France och St Anne tillsammans med Hestia. Denna vik var välbesökt av sköldpaddor som kom in och åt av sjögräset på botten. Här snorklade jag tillsammans med en stor sköldpadda, den var till synes helt orädd och vi betraktade varann en lång stund på ett par meters avstånd. Följande dag lade jag på mig full dykutrustning och kamera. Efter ett 30min långt dyk hade jag inte sett en skymt av någon sköldpadda, men massvis av sjöstjärnor. Däremot filmade jag en stor fläckig sjöorm som låg på botten och såg på mig. Den bokstavligen uppvisade, att hit, men inte närmare. Jag höll mig på betryggande avstånd och var mycket nöjd med att ha långt skaft på kameran.

Martinique

Efter ett par dagar drog vi upp kroken och lade kurs på St Lucia, Rodney Bay. Termostaten hade gett upp i kylskåpet och jag hade tvingats att koppla förbi termostaten och köra kylskåpet manuellt. Vid Rodney Bay fanns nytt termostat som hyllvara, bara att betala och installera. Kylskåpet fungerar nu normalt igen och här kommer vi att ligga minst ett par veckor och utföra mindre reparations- och service arbeten. Ardnagee har nu seglat en tid och service behövs. Ytterligare kommer jag att försöka anmäla mig till en dykkurs för mer avancerade dyk. Den kursen har jag försökt få i Finland en längre tid utan resultat, så nu kommer jag att prova här. En annan dykkurs som är på listan är isdyk, men den får jag allt spara till Finland, det är så lite is här 🙂

St Lucia

Här i Rodney Bay träffade vi på Helmut från Babsea, vår granne i Las Palmas, ett trevligt återseende. Antagligen kommer vi att fira nyår tillsammans med Babsea och några andra tyska båtar. Efter avklarad service kommer vi att segla söderut till Bequia, innan vi vänder norrut på nytt mot Martinique och eventuellt Dominica. Säsongen 2018 går mot sitt slut och jag får önska alla läsare ett Gott Nytt År och så ses vi igen på säsongen 2019.

Ett svar to “Palmer, sandstränder och sköldpaddor”