Kap Verde och över till andra sidan

9 Dec

Kap Verde från den soliga sidan och bussutflykt. Etappen över till andra sidan startar. Havsfiske när det är som bäst. Första Advent till havs. Efter 15,5 dygn angör vi Rodney Bay, St Lucia.

Solen gick vackert ner i havet när vi närmade oss Kap Verde. Dags att börja med pappersexercisen för inklareringen till Kap Verde. Varje land har sin byråkrati och vissa länder har en mer omfattande byråkrati.

Kap Verde

Marinan i Mindelo ligger centralt och vi hade allt vi behövde på promenad avstånd. I marinan fanns även en flytande bar med egen dingy parkering, praktiskt för den som ligger för ankar och vill ta sig in för en ”pikku” 🙂 Centrum såg slitet och gammalt ut, notera bilskolebilen för lastbilskort med dubbla rattar, inte direkt den senaste modellen.

Små trevliga restauranger fanns det gott om, som gärna serverade hungriga seglare.

En bussutflykt runt ön gav oss en mer helhetsbild över ön och dess närliggande öar. Under utflykten märkte man tydligt hur torrt klimatet är och avsaknaden av skog.

Kap Verde

Högst uppe på en av topparna kunde man se lite grönt, i övrigt var landskapen steniga och karga.

Stora sandstränder där sanden har kommit med vinden från Sahara. Sanden var mycket finkornig och kändes skön under tassarna.

Vi stannade till vid ett par stränder och blötte tassarna i havet. Stora vackra dyningar rullade in och guiden bjöd på lokal rom, en rom som hade karaktär.

Kap Verde

Utbytet av varor var begränsat i Mindelo och alla frukter vi handlade krävde behandling. Kocken tvättade av alla frukter och lät dem torka innan vi tog dem ombord, det gäller att se till att man inte får kackerlacksägg ombord. Även vid Kap Verde såg vi samma ölreklam som i Portugal, ”Super Bock”, intressant att veta hur de som skapade namnet egentligen tänkte.

Social samvaro på kvällarna tillsammans med de andra besättningarna, där den finska båten Kiet tog andra priset på första etappen.

Starten av andra etappen inleds och vi är väl förberedda. Först ut Kiet, följt av Hestia och därefter Ardnagee.

Kap Verde

Modesta vindar vid starten och hela det första dygnet. Långsamt med betoning på långsamt försvann Kap Verde bakom oss.

Vinden tilltog och vi ångade på mot den ena solnedgången efter den andra. Under resan gång inföll första Advent och lilla ljusstaken fick komma fram. Även till sjöss är det fint att hålla fast vid traditioner och snart får även den lilla julgranen komma fram. Oceanseglingar kan lätt bli tråkiga, samma scenario dag som natt. Man går på sin vakt, väntar på dagens höjdpunkt, ”mat”, försöker sova en stund, så rullar det på i väntan på landfall på andra sidan.

Atlanten

Vissa dar är däremot bättre än andra och det är när man får napp. Färsk fisk är alltid välkommet och spänningen över vad man tror att man har på kroken är alltid lika intressant. Denna gång var det en Skip Jack Tuna som fick sätta livet till och bli till kotletter. Tonfisken föll oss inte i smaken och det berodde inte på kocken. Det finns som sagt många olika arter av tonfisk och denna art var inte den mest aptitretande, men ett härligt motstånd bjuder de på när man skall försöka veva in dem.

Mitt mellan Kap Verde och St Lucia högg det till ordentligt. En 144cm lång Wahoo hade fastnat på kroken. Denna fisk är känd bland sportfiskare för sitt kraftiga motstånd och den här fisken stretade verkligen emot. Över en timme fick jag trötta ut fisken innan den var så trött att jag fick in den till båten och kunde placera huggkroken i den. Känslan när man väl hade den ombord var mäktig, man kände sig en aning stolt. Fisken mättes upp och fotograferades innan den fick åka tillbaka i sjön för att ytterligare växa till sig. Bilderna har nu blivit lämnat in till ARC kontoret, för att delta i en fisketävling som ARC har arrangerat.

Dorado fiskar fick vi flertalet av och kocken fileade dem snabbt och därefter åkte filéerna i stekpannan. Stekt Dorado är mycket gott och här kan man även tala om färsk nyfångad fisk.

Atlanten

Ardnagee ligger nu förtöjd vid Rodney Bay, St Lucia. Efter 15,5 dygn till havs siktades land. Mycket svårt att beskriva känslan när man väl såg land och kunde inse att det blir inte någon nattvakt denna natt, vi får sova förtöjda vid en brygga, i en båt som står stilla. Klockan 20.15 den 6 december lokal tid passerade vi mållinjen och 20.30 lade vi till vid marinan. Alla de andra ARC båtarna tutade och viftade när vi kom in och man kände sig verkligen välkommen. En representant från St Lucia mötte upp med rompunch och en fruktkorg, de andra båtarna gratulerade oss och äntligen fick man gå på land.

Nu tar vi det lilla lugna och återhämtar oss efter seglatsen, det finns ett visst sömnunderskott. Ytterligare tar det en stund att konstatera att man seglat över Atlanten. Därefter blir det att turista St Lucia och börja fundera på vart vi vill segla som nästa mål.

RAN Sailing

A Swedish couple sailing the seven seas