Las Palmas och små hotell för kackerlackor

30 Sep

Ardnagee ligger nu förtöjd i Las Palmas marina. Vi riggar små hotell för kackerlackor. Elektriska problem med motorn. Förberedelser för ARC+

Ardnagee har nått Las Palmas. Det är härifrån som ARC starten går. Så här långt har allt flutit bra på och nu har vi möjlighet att arbeta i lugn och ro med de sista förberedelserna. Marina inchecknings kontoret i hamnen såg rätt snofsigt ut.

Las Palmas

 

 

 

 

 

 

 

Las Palmas

 

 

 

 

 

 

 

 

Las Palmas marina är stor med betoning på stor, här finns plats för 1300 fritidsbåtar, ytterligare utanför är en stor kommersiell hamn. Vår brygga ligger nära till service huset och trevliga grannar. Hamnavgiften är extremt låg och då ingår även el och vatten. Här ligger vi bra och vi har gott om tid att genomföra alla de små arbeten ombord som samlats upp på agendan.

Las Palmas

 

 

 

 

 

 

 

Las Palmas

 

 

 

 

 

 

 

Las Palmas

 

 

 

 

 

 

 

 

Kackerlackor, riktiga små jävlar, otrevliga kryp. I Mogan fick vi två ombord och lyckades utrota dem. Vid Pasito Blanco klarade vi oss från dessa kryp, men här i Las Palmas finns det rikligt av dem. Vi har intervjuat våra grannar om hur man preparerar sig mot dessa kräk och hur man skyddar båten. Man placerar ut på strategiska ställen små fällor, kallas även för ”kackerlacks hotell”. Där går kackerlackan in i ena sidan, mumsar i sig av giftet, ut på andra sidan och blir steril, därefter går kackerlackan till sitt bo och kontaminerar hela boet, för att slutligen dö efter tre dagar. En död kackerlacka är en bra kackerlacka. Hittills har vi varit fria från dessa kräk sedan Mogan, så nu gäller det att skydda sig mot dem. De går upp längs med tamparna och så kan de flyga, + att de är rena rama maskiner när det gäller att föröka sig.

Las Palmas

 

 

 

 

 

 

 

 

Samtliga seglare i Las Palmas känner bra till Rolnautic, huvudleverantör av båttillbehör i marinan. Här blev vi betjänade av en norrman på svenska som tyckte att vi hade en mycket kort lista på inköp för att vara en ARC båt. Vi behövde bara lite småsaker, en grab bag till, lite reflextape, två små drivankare för hästskorna, en kastlina till + lite småsaker. Det betyder att vi har varit väl förberedda från början. Det som saknas ännu är extra proviant och vatten för livflotten, därefter är vi klara för inspektion av ARC inspektörerna. Vi har som mål att vara en av de bäst förberedda båtarna i ARC flottan och hoppas på att få det som kommentar av inspektörerna.

Las Palmas

 

 

 

 

 

 

 

Las Palmas

 

 

 

 

 

 

 

 

Bredvid marina på 5min gångavstånd har vi en strand som vi ännu inte provat, men vi hinner nog. Vi har 3min gångavstånd till huvudgatan med båttillbehörs affärer och restauranger. Ytterligare har vi kort avstånd till Hiperdino där vi inhandlar vårt dagliga bröd. Man märker att man ligger i en storstad, ambulanser och polisbilar tutar och på dygnet runt och det är höghus runt en.

Las Palmas

 

 

 

 

 

 

 

 

När vi seglade över Biscaya var motorn död när vi skulle starta, samma fenomen nu igen när vi skulle gå från receptionsbryggan, motorn var död. Felet lokaliserades på Biscaya, startlåset är korroderat, första hjälpen var att spruta CRC i låset för att få kontakterna att fungera, samma sak nu igen. Det är inte hållbart i längden att spruta CRC och en osäker lösning. Nu blev det att byta startlås och start booster relä för motorn. Booster reläet har även det uppvisat tecken på brända kontakter, så för att vara på den säkra sidan byttes även reläet ut mot ett nytt. Inte det enklaste att montera ett Yanmar startlås i en Beta Marin panel, det blev en del modifiering, med perfekt resultat. Ytterligare är det inte det enklaste att få tag i de komponenter man behöver, vi har fått löpa på stan i flera dar. Dessa elektriska problem för motorn borde nu vara historia för en lång framtid föröver.

Las Palmas

 

 

 

 

 

 

 

Las Palmas

 

 

 

 

 

 

 

Las Palmas

 

 

 

 

 

 

 

 

Arbete och mer arbete. Underhållet kräver sitt och otroligt hur smutsig Ardnagee blir på dessa latituder. Tvätt och vaxning och polering av rostfritt, ett arbete som aldrig tar slut, båtarna slits betydligt hårdare här nere i solen, för solen är verkligen stark och så den höga salthalten i vattnet. På agendan med saker som bör åtgärdas har det samlats lite smått och gått, den får vi nu beta av, motorns elektriska var huvudpunkten, så nu återstår småsaker, det gäller att hålla Ardnagee i toppskick. Till och med hela riggen kommer att skuras av, även den är alldeles smutsig, salt kladd som är full med röd sand av Siroccon. Långa dagar blir det inte, det finns som sagt arbete att utföra.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

RAN Sailing

A Swedish couple sailing the seven seas

Estromo

Äventyret fortsätter

%d bloggare gillar detta: